Kurz krizové intervence - užitečné věty
Akreditace MPSV č. A2024/0175-SP/PC
8 výukových hodin
Pro koho je kurz určen:
- Účastníci kurzu by měli být pracovníci z oblasti poskytování krizové intervence a z oblastí, ve kterých se mohou potkat s krizovými situacemi - sociální služby, dalších podobné pomáhající profese, zdravotnictví, školství, záchranný sbor, supervizoři, kouči, terapeuti a poradci, široká veřejnost. Účastníci nebudou dokládat dosažené vzdělání (v rámci svého zaměstnání je předpoklad, že splňují požadavky zaměstnance a legislativy na danou pracovní pozici).
Cíl a obsah kurzu:
- Cílem kurzu je přinést a prohloubit účastníkům znalosti v oblasti praktické krizové intervence s důrazem na seznámení s užitečnými větami z praxe. Účastníci mohou použít tyto praktické věty ve formě krizové intervence face to face i na linkách důvěry a tento kurz je určen i pracovníkům poskytujícím chatovou nebo emailovou krizovou intervenci.
- Účastníci budou posíleni v praktickém využití slova jako základního kamene krizové intervence, osvojí si další techniky komunikace s klientem. Část kurzu seznámí účastníky s teoretickým základem krizové intervence včetně zákona o sociálních službách, další část je praktická týkající se častých oblastí, se kterými se v krizové intervenci setkáváme (problémy rodinného typu - rozvody, úmrtí v rodině, domácí násilí, dále např. závislosti, trauma ohrožující, krizové situace u dětí a mládeže apod.).
- Součástí kurzu jsou tedy i praktické náslechy a dále nácviky jednání s uživatelem služby krizové intervence. Dále se v tomto kurzu účastník seznámí se syndromem vyhoření a také další psychohygienou.
- Přímo jmenované a uvedené užitečné věty v tomto kurzu jsou stěžejním předmětem tohoto kurzu a vycházejí z praxe. Jedná se o věty, které ve vážných a zatěžujících situacích dokáží pomoci, přerámovat sdělené k pozitivnímu, posunout k podpoře klienta.
Získané znalosti a dovednosti:
- Účastník kurzu bude znát základní teorii krizové intervence - zásady a techniky poskytování krizové intervence, seznámí se se základními pojmy krizové intervence, typickými reakcemi klientů na krizi apod. Důraz je kladen na komunikaci s klientem v krizové intervenci, techniky rozhovoru v jednotlivých krizových situacích tak, aby si účastník kurzu osvojil užitečné věty, které jsou pro jednotlivé situace podporující a pomáhající.
- Účastník umí pracovat s emocemi klienta - v případě agresivního klienta, při práci s panikou, tichem, úzkostí, pláčem, mlčením - jaké typy vět a jaký typ komunikace vede k pomoci klientovi. Jedná se zejména o užitečné věty při aktivním naslouchání, zrcadlení, přerámování atd.
- Účastník bude schopen poskytnou krizovou intervenci tak, aby podpořila klienta v řešení jeho ohrožující životní situace. Účastník kurzu se dále seznámí základním legislativním rámcem.
- Účastník získá znalost, která mu velmi pomůže ve vykonávání náročné profese.